Unit study

Zoals de term al zegt pak je met deze methode een onderwerp en pluis je dit op vele manieren uit. In plaats van vakken als taal, geschiedenis en rekenen als losse vakken te zien integreer je deze vakken in je onderwerp. Zo kun je onderwerpen als oceanen, India, auto’s benaderen vanuit een geheel en daar alle vakken in integreren.

Als je bijvoorbeeld leert over de oceaan, leer je over de dieren die er leven, de stromingen, de wind, de ontdekkingsreizigers die over de oceanen gingen, de lengte, breedte en diepte van de oceanen etc.

Deze methode kan gemakkelijk aan het niveau van je kind aangepast worden. Je kunt daardoor met meerdere kinderen tegelijk een zelfde onderwerp bestuderen en ieder kind kan op zijn eigen niveau deelnemen.

Ook is het een methode die heel praktisch kan worden toegepast door de kinderen de onderwerpen te laten ervaren, bijvoorbeeld in musea of tijdens workshops en excursies. Het maken van een lapbook hoort ook zeker bij deze methode. Een lapbook is een boek met klepjes, envelopjes die je over een onderwerp maakt. Achter de klepjes verwerk je informatie tot spelletjes, uitvouw verhaaltjes etc. Je kunt zo’n boek op schoot ‘lezen/ spelen’.